نوشته‌های یک مادرِ‌ مهندسِ کتاب‌بازِ کمی نویسنده… راضِ کتاب‌باز!

نوشته‌های یک مادرِ‌ مهندسِ کتاب‌بازِ کمی نویسنده… راضِ کتاب‌باز!

کتابخانۀ رؤیایی برای کتاب‌های خیس‌خورده

 

📝 بخشی از یادداشت «کتابخانۀ رؤیایی برای کتاب‌های خیس‌خورده» از کتاب «مِثل مادری»:

… با تمام شدن امتحانات دیگر نتوانستم این عادت را ترک کنم و همچنان کتاب‌ها را بلندبلند می‌خواندم تا دانۀ انار توی وجودم بشنود که می‌شنید!
حتی بعدها این عادت نه‌تنها ترک نشد، بلکه خواندن کتاب شعر و قصه هم به آن اضافه شد، آن هم از همان یک‌ماهگی‌اش! قنداق‌پیچ و پستانک‌به‌دهان با چشم‌های مشکیِ درشتش زل می‌زد به لب‌هایم که با ذوق و شوق برایش شعر می‌خواندم. گاهی شعر کودک، گاهی اشعاری از دیوان حافظ و مثنوی مولانا، گاهی کتاب قصۀ گروه سنی الف و گاهی کتاب‌های تربیت فرزند یا رمان بزرگسال!
مهم این بود که کلمه‌های کتاب را بشنود و شیوۀ کتاب خواندن را ببیند. به‌جای دیدن بیست‌وچهارساعتۀ موبایل، در دست من کتاب ببیند و چشم‌هایش دیدن عکس‌های رنگی و نوشته‌های جذاب کتاب را یاد بگیرد.
پس از مدتی کتاب‌هایی داشتیم با جلد و کاغذهای پاره‌شده! همان کتاب‌هایی که اگـر لحظه‌ای غفلت می‌کردم، باید خیس‌خورده در آب دهان پسرک و پاره‌شده‌شان را تحویل می‌گرفتم! کتاب داستان‌های خودش را که تا همین سه‌سالگی چند بار چسب و وصل کرده‌ام، چون علاقۀ شدیدی به کنکاش در کتاب‌ها دارد، حتی برای شناختن جنس کاغذشان!
اما همۀ این‌ها دلیل نمی‌شد که کتابهای شعر و قصۀ کودکانه یا کتاب‌های رمان و تربیت فرزند و روانشناسی خودم را دست نگیرم و برایش نخوانم. خب چسب نواری را برای همین وقت‌ها اختراع کرده‌اند دیگر!
من دنبال همین احساس راحتی‌اش با کتاب بودم. آن‌قدر راحت و صمیمی که آن را پاره کند!
برای انس گرفتن با کتاب باید این مراحل را طی می‌کرد و من، برعکس اطرافیانم، از اینکه اگر کتاب دست می‌گرفتم برای مطالعه، هرجای خانه که مشغول بازی بود، خودش را می‌رساند تا کتاب را از دستم بگیرد و پاره یا خط‌خطی کند، ذوق می‌کردم!
به همین دلیل هر زمان، انتخابِ بین بازی کردن و کتاب خواندن را به اختیار خودش گذاشته‌ام، ذوق‌و‌شوق کتاب‌خواندنش کمتر از بازی کردن نیست.

📌برای مطالعۀ ادامۀ این یادداشت مهمان کتاب «مِثل مادری» باشید.☺️

🖊️: راض کتاب‌باز

راضیه نوروزی

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *