نوشته‌های یک مادرِ‌ مهندسِ کتاب‌بازِ کمی نویسنده… راضِ کتاب‌باز!

نوشته‌های یک مادرِ‌ مهندسِ کتاب‌بازِ کمی نویسنده… راضِ کتاب‌باز!

توسعه فردی تا عزت نفس یا…؟!

عنوان لایو، وسوسه‌انگیز و ترغیب کننده بود! آلارم یادآوری موبایل را تنظیم کردم، که لایو را از دست ندهم… «راه و رسم عزت نفس زنانه».

تعریف کلمه‌ی عزت نفس، همان ابتدای لایو، چراغ پرنوری در ذهن و قلبم روشن کرد برای آرامش گرفتن در عین کنجکاوی برای بررسی همه‌ی ابعادی که ذکر شد.

وقتی «نفس» را شامل جسم، ذهن و روح، به صورت گسترده بدانیم و یکی از معانی «عزت» را نفوذناپذیری و شکست تعریف و قبول کنیم، «عزت نفس» یعنی ما در ناحیه جسم، ذهن و روح، شکست‌ناپذیر باشیم.

ما زمانی می‌توانیم عزت جسم‌مان را افزایش دهیم که مراقب جسم تحت کنترل خود باشیم، به دردهای کوچک خود توجه کنیم و به نیازهای جسمی‌مان پاسخ مناسب دهیم.

ما زمانی می‌توانیم عزت ذهن و روح‌مان را تقویت کنیم که آگاهی داشته باشیم چه فکرهایی به ذهن‌مان راه می‌دهیم و آن‌ها را پرورش می‌دهیم. چطور فکرهای مزاحم را به فکرهای مراحم تبدیل کنیم و در جهت تعالی روح‌مان تلاش کنیم.

در نهایت این‌که  راه و رسم عزت نفس، مراقبت از این سه حیطه از وجودمان است. باید از جسم ،ذهن و روح‌مان (اندیشه ها و افکارمان) مراقبت کنیم تا به عزت نفس برسیم.

ما باید بدانیم که خودمان مسئول عزت‌مدار شدن نفس و وجود خودمان هستیم، مسئول زندگی خود و مسئول رشد خودمان هستیم. در حقیقت باید بدانیم ما رسالتی جز «رشد» نداریم. رسالت همه انسانها «رشد» است، «رشیدشدن» است،رشد همه جانبه!

از پایان لایو تا اولین جلسه‌ی دوره‌ی «سمپوزیوم توسعه فردی» مدرسه نویسندگی، فقط چند ساعت فاصله بود. اما برای من یک روند ممتد و برنامه‌ریزی‌شده‌ی ناخواسته بود برای ادامه‌ی مسیر…!

برای من توسعه‌ی فردی، نقطه‌ی شروع مسیرِ رسیدن به «عزت نفس» است. نقطه‌ی شروعی که شاید بارها به روش‌ها و ابزارهای مختلف رقم خورده و به درجه‌ای از عزت نفس رسیده و این بار با دوره‌ی «سمپوزیوم توسعه فردی» در این مسیر قرارگرفتم و احساس می‌کنم یکی از قدرتمندترین و امیدوارکننده‌ترین و بهترین شروع‌ها بوده و به درجه‌ی بالایی از عزت نفس خواهد رسید!

⁉️ نظر شما چیست؟

شما عزت نفس را نتیجه‌ی روند توسعه‌ی فردی می‌دانید یا توسعه‌ی فردی را نتیجه‌ی داشتن عزت نفس؟!

 

🖊️: راضِ کتاب‌باز  🗓️یکشنبه ۰۰/۴/۱۳

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

4 پاسخ

  1. سوال جالبی در انتهای نوشتتون مطرح کردید.
    به نظرم هردو در راستای همدیگه قرار دارن. نمیشه یکی رو معلول دیگری دونست. وقتی شما عزت نفس بالایی داشته باشید، خودتون رو اونقدر ارزشمند میدونید که از خیلی از رفتارها و عادات آسیب زننده به خود دوری کنید. به این ترتیب در راستای ایجاد عادت های خوب و توسعه فردی گام برداشته اید. از اون طرف هم هرچقدر که شما بیشتر در مسیر توسعه فردی قرار بگیرید، بیشتر هم به ابعاد و استعدادهای وجودی خودتون پی میبرید که حاصل این فرایند هم افزایش عزت نفس خواهد بود.
    پس من رابطه بین این دو رو دوطرفه میدونم.
    مطلب جالبی بود. خسته نباشید 🙂

  2. با سلام به نظر من هم وقتی عزت نفس رو تو خودمون پرورش بدیم یه جورایی داریم به خودمون احترام میزاریم و به خاطر همین احترامی که اول برای خودمون قائل هستیم به اهدافمون پایبندتریم و از انجام خیلی از کارها و عادت های نامناسب زندگی دوری می کنیم و این یعنی همون قدم گذاشتن تو راه توسعه و رشد فردی.
    مطلب خوبی رو منتشر کردید من یه مقاله ای هم در این زمینه تو دانشگاه کسب وکار خوندم که فکر میکنمدر ادامه نوشته های شما میتونه خیلی برای تقویت عزت نفس مفید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *