نوشته‌های یک مادرِ‌ مهندسِ کتاب‌بازِ کمی نویسنده… راضِ کتاب‌باز!

نوشته‌های یک مادرِ‌ مهندسِ کتاب‌بازِ کمی نویسنده… راضِ کتاب‌باز!

کلمۀ سال ۱۴۰۳

 

روز اول فروردین امسال، وقتی مجری برنامه پرسید «واقعاً، خداوکیلی با کلمه‌ای که برای سال انتخاب می‌کنی، زندگی می‌کنی؟ باورش داری؟» همۀ لحظاتی که برای ماندن کنار کلمۀ سال‌هایم جنگیده بودم در ذهنم ردیف شدند! روزها و شب‌هایی که سرخوش از تیک‌خوردن اهداف کوتاه مدت و بلندمدت بودم یا سرخورده از فراموشی کلمۀ سال و عقب ماندن از برنامه‌ها!

جواب دادم: «اگه زندگیش نمی‌کردم هر سال باید این ایده برام کم‌رنگ‌تر می‌شد!»

هر سال، همین روزها کلمه می‌گذارم وسط! یک کلمه برای همۀ سال بعد. برای هر لحظه‌اش!

کلمه‌ای که برای سال ۱۴۰۲ انتخاب کرده بودم، «رهایی» بود، رهایی از موانع خودساخته یا تحمیلیِ در مسیر هدف‌ها. تلاش کردم همۀ توانم را برای همراهی با «رهایی» به کار بگیرم. اگر می‌خواستم هم نمی‌توانستم کوتاهی کنم. روی آنتن زندۀ تلویزیون کلمه گذاشته بودم وسط! با این حال روزهایی هم ناخواسته «رهایی» مهجور می‌شد و گوشۀ ذهنم خاک می‌خورد. روزهایی که یادآوری‌شان کمک بزرگی برای انتخاب کلمۀ سال ۱۴۰۳ است. کلمه‌ای که شاید مسیر رهایی و رسیدن به رشد را هموارتر کند.

«تصفیه» را برای سال ۱۴۰۳ انتخاب کرده‌ام!

جان گوردون، در کتاب «کلمه‌ای که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد» می‌نویسد: «وقتی کلمۀ سالیانۀ خود را پیدا می‌کنید طرز فکر کردنتان، کلمات مورد استفاده در صحبت‌هایتان، گرایش قلبی‌تان و حتی اقدامات شما تغییر می‌کند. یک کلمه به شما وضوح و تمرکز بیشتری برای مواجهه با بحران‌های مختلف دنیای پرمشغله و پراسترس را می‌دهد.»

در کنار برنامه‌ریزی سالانه، انتخاب «کلمۀ سال» یکی از خلاقانه‌ترین و مؤثرترین کارها در مسیر توسعۀ فردی است که نشان‌دهندۀ اولویت‌ها، اهداف و ایده‌های ما در سال جدید است.

مهم است که تا آخر سال کنار این کلمه بمانیم، در تمام طول سال به آن فکر کنیم، دربارۀ کلمۀ‌ سال خود با اطرافیانمان صحبت کنیم، درباره‌اش بنویسیم و بخوانیم. در نهایت اینکه باید آن را در اولویت زندگی‌مان قرار دهیم.

می‌توانیم کلمۀ سال را روی کاغذ بنویسیم و به در و دیوار محل کار و زندگی‌مان نصب کنیم. روی صفحه زمینۀ موبایلمان و یا هر جای دیگری این کلمه را قرار دهیم که مقابل چشم‌هایمان باشد و هر وقت نگاهش می‌کنیم همۀ‌ اهدافی که داریم در ذهنمان مرور شود.

قرار دادن یک کلمۀ مرکزی در زندگی راهی برای خودشناسی در مسیر اهداف است. قدرتی در انتخاب کلمۀ سال وجود دارد که در بسیاری کارهای دیگر نیست چون تلاش می‌کنیم در مسیر محقق شدن کلمۀ سال بهترین باشیم و بهترین اتفاق‌ها به واسطۀ عمل به آن یک کلمه برای ما رخ دهد.

🖊️: راضیه نوروزی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *